امروز:
اردیبهشت ۱۱, ۱۴۰۳ ۹:۲۴ ق.ظ
اخبار روز

تست بارداری خانگی

 به گزارش اطلاق نیوز : تست‌های بارداری خانگی یا بی ‌بی چک‌ها بیشتر به صورت تست ادرار موجود هستند. قبل از شروع مطالعه این مطلب لازم است بدانید که هیچ روشی به اندازه آزمایش خون به خصوص در شروع بارداری نمی‌تواند حاملگی را دقیق و درست تشخیص دهد. تمامی این تست‌ها از راه ادرار و خون شما در پی یافتن هورمونی به نام گنادوتروپین جفتی یا همان (hCG) است. شش روز پس از بارداری، سلول‌های جفت در بدن این هورمون را تولید می‌کنند و در جریان خون شما وارد می‌کنند. پس از این، میزان این هورمون در طی هفته‌ها و روزها مدام در بدن افزایش می‌یابد و هر روز دو برابر می‌شود.

انواع تست بارداری

بی‌بی چک حاوی یک نوار کاغذی است که اگر ادرار روی آن ریخته شود و حاوی هورمون hCG باشد، رنگ آن تغییر می‌کند. کیت‌های خانگی به طور کلی در دو نوع خودکاری و دیجیتالی وجود دارند. کیت‌های خودکاری درون ظرف حاوی ادرار قرار می‌گیرد تا تشخیص انجام بشود. در مدل‌های دیجیتالی نتیجه به دو شکل ظاهر می‌شود، یا به صورت نشانگر مثبت و منفی و یا همان تغییر رنگ. بنابراین تقریباً اساس کار تمام تست‌های بارداری خانگی به یک شکل است و تنها تمایز آن‌ها در شیوه کاربری آن‌ها و یا نوع نمایش نتیجه بارداری است.
در بیشتر این تست‌ها، یک نشانگر کنترل طراحی شده است که اعتبار تست را تخمین می‌زند. اگر این نشانگر تغییر رنگ ندهد به معنای این است که نتیجه تست درست نیست.
تشخیص در اکثر این تست‌ها معمولاً زیر 5 دقیقه مشخص می‌شود، گرچند گاهی ممکن است برای دیدن نتیجه تا 10 دقیقه هم منتظر بمانید.

 

چگونگی انجام تست بارداری خانگی

برخی بی بی چک‌ها همان‌طور که در بالا اشاره شد باید در داخل ظرف محتوی ادرار قرار گیرد. اما برخی دیگر لازم است مقداری از ادرار روی کیت آن ریخته شود و نتیجه معلوم شود. در برخی دیگر که همراه با خود قطره‌چکان و ظرفی برای انجام کار دارند، نیاز است نمونۀ ادرار را در ظرف جمع‌آوری کرد و بعد با قطره‌چکان مقدار مشخص‌شده‌ای از ادرار را در محل مقرر (سوراخی که در دستگاه تعبیه شده است) بریزید. سپس اگر مشکلی وجود نداشته باشد بعد از یک تا دو دقیقه، نتیجۀ آزمایش مشخص می‌شود. معمول است که به همراه کیت برگه‌ای به عنوان راهنمای استفاده و تحلیل نتیجۀ آزمایش وجود داشته باشد. در بعضی تست‌های بارداری خانگی می‌توان از هر دو روش استفاده کرد. قبل از انجام تست، حتما تاریخ انقضای محصول را نگاه کنید.
اما در اغلب کیت‌ها، نتیجه آزمایش به این صورت معلوم می‌شود که یک یا دو خط در محدودۀ معین نمایان می‌شود. این محدوده حروف T و C مشخص شده‌اند. اگر پس از گذشت دو دقیقه، دو خط واضح در محدودۀ T و C آشکار شود، به این معنی است که نتیجه مثبت و فرد باردار است اما اگر فقط یک خط در محدودۀ C نمایان شود، پاسخ آزمایش منفی است. اگر خط در محدودۀ T ظاهر شود، جواب مشکل دارد و باید از نو تست انجام شود.

تست بارداری خانگی

نشانه‌های بارداری

 

  •  تأخیر عادت ماهیانه
    نخستین نشانه‌ بارداری به تعویق افتادن موعد عادت ماهیانه است. این اتفاق می‌تواند به دلایل دیگری هم رخ دهد. اما در بانوانی که منتظر بارداری هستند و دوره‌های عادت آن‌ها در زمان معین خود شروع نشده است، می‌تواند اولین علامت شروع بارداری در آن‌ها باشد.
  •  لکه‌بینی
    پس از 6 الی 12 روز بعد از لقاح، بانوان باردار ممکن است شاهد لکه‌بینی‌های خفیف باشند که چند ساعت یا چند روز ادامه پیدا کند. برخی افراد امکان دارد فکر کنند که این روند شروع عادت ماهیانه است اما این لکه‌‌بینی‌ها به سبب لانه گزینی تخمک بارور شده در دیواره رحم است. نکته این‌که این نشانه البته برای همه بانوان باردار رخ نمی‌دهد و رنگ لکه‌ها نسبت به خون عادت ماهیانه روشن‌تر است. این فرایند با کمی احساس درد و گرفتگی در شکم همراه است.
  • گرفتگی عضلات
    یکی از علایم شایع بارداری، گرفتگی ماهیچه‌ها به خصوص در نواحی شکم و پاها است.
  • تغییرات پستان‌ها
    به علت لانه‌گزینی جنین، سطح هورمون‌ها در بدن تغییر می‌کند و این تحولات سبب تغییر در بافت سینه‌ها و حساسیت آن‌ها می‌شود. بنابراین ممکن است پستان‌ها متورم و سنگین شوند. همچنین باعث نمایان شدن رگ‌ها، تغییر رنگ و بروز ترشحات از آن و نیز برجستگی‌های تیره اطراف نوک پستان شود.
  • خستگی شدید
    یکی از هورمون‌هایی که با بارداری در بدن افزایش می‌یابد، پروژسترون است که باعث احساس خستگی شدید و به دنبال آن خواب‌آلودگی می‌شود. غیر از این علت دیگر این رخداد افزایش تولید خون در بدن و کاهش سطح قند خون است که در پی لانه‌گزینی جنین رخ می‌دهد. این حالت در سه ماهۀ اول بارداری بسیار شایع است و در اواخر بارداری نیز امکان دارد دوباره به وجود آید.
  •  حالت تهوع یا ویار
    این حالت نیز در پی تغییرات سریع هورمونی در بدن اتفاق می‌افتد، گرچه در همه بانوان عمومیت ندارد.
  •  تغییرات خلقی
    نوسانات خلقی و تغییر در کنترل احساس از طیف شدید تا خفیف آن در دوران بارداری مسئله‌ای طبیعی است.
  • سایر نشانه‌های باردار شدن
    تغییرات برآمده از لقاح تخمک می‌تواند با علایمی چون تکرر ادرار، یبوست، سردرد، کمردرد و کاهش دمای پایۀ بدن (به خصوص به هنگام صبح) نیز ظاهر شود.

تست بارداری

چه زمانی تست بارداری بگیریم؟

حساسیت سنجش بسیاری از تست‌های بارداری خانگی مبتنی بر دقت آن‌ها در اندازه‌گیری سطح هورمون hCG در ادرار است. در برخی کیت‌ها عنوان می‌شود که 10 روز بعد از لقاح می‌توان این تست را انجام داد، اما غالباً به نتیجه آن اعتمادی نیست. چون ممکن است سطح هورمون hCG در ادرار به اندازه‌ای بالا نرفته باشد که نتیجه‌ درستی را نشان بدهد. بهترین زمان برای انجام تست سه هفته بعد از چرخه عادی قاعدگی است. چراکه سطح این هورمون، سه هفته پس از لانه گزینی جنین در محدودۀ پنج تا ۵۰ میلی‌لیتر در میلی ‌واحد (miu/ml) قرار خواهد گرفت. بنابراین اگر دقت یک کیت ۲۵ میلی‌لیتر در میلی‌واحد ذکر شده باشد، به معنی آن است که سه هفته بعد از بارداری، امکان تشخیص بارداری را دارد.

مطالب مرتبط
رویداد ها
آخرین اخبار
وب گردی