امروز:
خرداد ۱, ۱۴۰۳ ۲:۵۴ ق.ظ
اخبار روز

رفع موانع مالی برای اجرای پروژه‌های راه‌سازی توسط مهندسان ایرانی در سوریه

 

خدمات مهندسی و زیرساختی ایران در سوریه از جمله ساخت انواع راه توسط مهندسان و پیمانکاران ایرانی، با گفت‌وگو برای رفع موانع نظام مالی و احیای فرصت‌های اقتصادی، یک قدم دیگر به اجرا نزدیک شده است.

موضوع مشارکت ایران در پروژه‌های عمرانی سوریه پیش‌تر به دلیل شفاف نبودن نظام تامین مالی معلق مانده بود، چرا که یکی از پیش نیازهای مشارکت بخش خصوصی ایران در بازسازی سوریه، شفاف بودن نظام تأمین مالی طرف سوری بود. اما در چند ماه گذشته موضوع توسعه روابط حمل و نقلی دمشق و تهران در دستور کار قرار گرفت و در سفر اخیر رییس جمهوری به سوریه که «مهرداد بذرپاش» وزیر راه و شهرسازی نیز در آن به عنوان رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور حضور داشت، این مانع مالی مورد بررسی مجدد و تفاهم قرار گرفت.

در صورتی که مسائل مالی، بانکی و بیمه‌ای موجود حل شود، چالش‌های پیش روی فعالان اقتصادی برای انجام پروژه‌های سرمایه‌گذاری از جمله «ساخت انواع راه» و شروع پروژه‌های عمرانی ایران در سوریه آغاز و سرعت می‌گیرد.

« خیراله خادمی» معاون وزیر راه و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور پیش‌تر به ایرنا گفته بود: داد: یکی از بخش‌هایی که ۱۰۰ درصد بومی است، بخش راه‌سازی کشور است که هم در بخش ریلی و هم در بخش راه با توان مهندسان کشور ساخت انواع راه انجام می‌شود. اما این شرایط در کشورهای منطقه وجود ندارد و پیمانکاران خارجی پروژه‌های عمرانی بسیاری از کشورهای منطقه را در دست دارند.

بر اساس پیش‌بینی مسئولان وزارت راه و شهرسازی اگر طرح‌های راه‌سازی سرمایه گذران ایرانی در کشور سوریه درگیر نظام تامین مالی نشود، هیچ مانعی برای صدور خدمات فنی- مهندسی و استفاده از توان ایران برای توسعه زیرساخت‌های عمرانی در سوریه وجود ندارد، چه اینکه در سفر اخیر مقامات ایران به دعوت «بشار اسد» به سوریه نیز، رفع بخش بزرگی از موانع بانکی و مالی طی هدف‌گذاری برای اجرای تفاهم‌نامه‌ای بلندمدت در دستور کار قرار گرفت.

در سال‌های گذشته نیز اعلام شده بود که سوری‌ها متقاضیان زیادی برای مشارکت در بازسازی این کشور دارند. اما دولت دمشق و مردم این کشور مایل هستند تا این پروژه‌ها را به ایران و بخش خصوصی کشورمان واگذار کنند.

مهرداد بذرپاش نیز در این سفر اعلام کرده است که وزارت راه و شهرسازی در راستای سیاست‌های دولت سیزدهم مبنی بر افزایش روابط سیاسی و تجاری با کشورهای همسو از هرگونه همکاری در این راستا را دریغ نخواهد کرد.

در سفر اخیر روسای جمهور ایران و سوریه با اشاره به امضای اسناد همکاری‌ بین دو کشور، بر اهمیت «برنامه جامع همکاری‌های راهبردی و بلندمدت جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه» در جهت تامین منافع دو ملت و سایر ملت‌های منطقه تاکید کرده‌اند.

منبع : خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط
رویداد ها
آخرین اخبار
وب گردی